Domek z ciasta miodowego



Domek jak z piernika piekłam z ciasta miodowego dzień przed Wigilią. Bardzo pracochłonny, ale efekt końcowy jest tego wart. Nie miałam czasu wstawić przepisu przed świętami i wstawiam go dopiero teraz, ale będzie jak znalazł na następne święta Bożego Narodzenia dla chętnych na zrobienie własnego domku z ciasta miodowego.



Domek z ciasta miodowego.

Składniki na domek z ciasta miodowego:

Ciasto:
  • 4 szklanki mąki

  • 4 żółtka

  • 1 kostka masła

  • 4 łyżki miodu

  • 1 łyżka sody

  • 1 szklanka cukru

 Lukier:
  • 1 białko

  • 1 1/2 szklanki cukru pudru



Przygotowanie domku z ciasta miodowego.

Składniki na ciasto wrzucamy do miski. Wszystko ze sobą dokładnie łączymy za pomocą robota. Kiedy ciasto będzie miało jednolitą konsystencję, wówczas dzielimy je na dwie części jedną mniejszą na podstawę domku, a drugą na wycięcie kształtów domku. Ciasto na podstawę wałkujemy na grubość 0.5 cm i wycinamy prostokąt wielkości 20x30 cm. Drugi większy kawałek wałkujemy je na duży placek grubości około 0.5 cm.  Z rozwałkowanego ciasta przy użyciu szablonów z papieru wycinamy kontury domku. Tak jak na zdjęciu. Ja domek zrobiłam na 9x9 mniejsze ściany domku, 12x12 dach domku, a boczne ściany  te stożkowe 18x9, z tym że 9cm w górę normalna ściana, a potem stożek jak na zdjęciu. Trochę to zagmatwane ale naprawdę jest to banalnie proste. Po wycięciu miodowe kształty domku przekładamy na blaszki wyłożone papierem do pieczenia.   Ciasto  pieczemy w piekarniku nagrzanym do temp. 180'C przez około 20 minut. Jeszcze z ciepłego ciasta wycinamy drzwi i okna domku jak na zdjęciu. Kształt domku po upieczeniu odkładamy do wystygnięcia.

Kiedy ciasto na domek przestygnie wówczas robimy lukier, czyli mieszamy łyżką białko z cukrem pudrem, aż powstanie jednolita bardzo gęsta masa. Gęstość masy regulujemy dosypując cukru pudru.

A teraz najgorsza robota czyli sklejanie domku przy pomocy lukru. Lukier przekładamy do szprycy lub jak nie macie to do woreczka i obcinamy jeden z rogów. Ja mam specjalny plastikowy pistolet  w którym tylko wymieniam końcówki tylek  Bardzo fajna sprawa i dużo łatwiejsze w utrzymaniu czystości niż szpryca. Na podstawie domku nakładamy lukier na brzegi ścian domku i je sklejamy jak na zdjęciu. Kiedy nam ściany podeschną wówczas naklejamy dach domku. Ja trzymałam dach domku  przez około 1 godzinę, żeby mi dobrze zastygł i nie spłyną. Polecam zrobić wtedy sobie wcześniej kawę. Kiedy domek będzie już samodzielnie stał wtedy za pomocą papierowego ręcznika i wody czyścimy domek z nadmiaru lukru, jeśli jest taka potrzeba, u mnie była bo mi moja Julcia pomagała nakładać lukier. To sami rozumiecie. Na końcu domek dekorujemy lukrem, cukierkami i różnego rodzaju słodkościami. Ja dach zrobiłam z czekoladowych cienkich ciasteczek posypanych cukiereczkami.



Z reszty ciasta jakie zostaje nam po wycięciu domku robimy miodowe ciasteczka. Ja powycinałam bożonarodzeniowe kształty. Ciasteczka również piekłam w piekarniku nagrzanym do 180'C przez około 20 minut. Po upieczeniu ciasteczka udekorowałam lukrem. Idealny wariant dla spóźnialskich, którzy nie zdążyli zrobić piernikowych ciasteczek wcześniej. Te są miękkie już na drugi dzień, a wyglądają jak pierniczki. Smacznego !!!
















































Komentarze